الطفل الناجي من "توك توك" الموت: "بنت عمي فلتت مني في الميه"

بعينان تجهش من البكاء وصوتا منخفض ونبرة تحمل ورائها كل معاني الآلم، يروى الطفل يوسف حمادة جمعة ، 11 عامًا، الناجي الوحيد من "توك توك" الموت، تفاصيل الفاجعة التى أودت بحياة 7 أطفال.

"كنت ماسك إيد لارا بنت عمي وفلتت مني في المية مالقيتهاش".. كلمات أختصر بها الطفل يوسف مشهد الصدمة الأكثر ثباتًا في ذاكرته، لحظة وقوع الحادث الآليم.

 وروى يوسف تفاصيل الحادث قائلاً: "كنت قاعد ورا مع لارا وباقي زمايلنا، أما ماريو وديفيد فكانوا قدام، وكان التوك توك بيرجع بضهره علشان فيه عربية سادة الطريق، وفجأة لقينا نفسنا وقعنا في الترعة، ومش فاكر إيه الي حصل بعدها لغاية ما طلعني واحد".

وقال حمادة جمعة والد الطفل: "عاوزين أي مواصلات غير التكاتك دي، علشان نحافظ على أرواح أولادنا التلاميذ، أقل توك توك بيشيل 8 و9، والطريق ما يسمحش كل شوية حوادث عليه، والسواقين عيال فيه اللي عنده 10 سنين وبيسوق، والمجلس المحلي ملوش أي دور".

 ولقي 7 تلاميذ بالمرحلة الابتدائية مصرعهم غرقًا في انقلاب "توك توك" أمس السبت، بترعة المحمودية، أمام عزبة شعبان، التابعة لزاوية غزال بمركز دمنهور، وأرجع شهود عيان الحادث إلى سوء حالة الطريق، ورعونة السائق، الذي ألقي القبض عليه في أعقاب الحادث.

التعليقات