عاجل.. الأهلي يرد على تركي آل الشيخ في بيان رسمي

أكد الإعلامي هاني حتحوت، أن مجلس إدارة الأهلي، سيرد على ذكره تركي آل الشيخ، رئيس الاتحاد العربي لكرة القدم، ومالك نادي بيراميدز، عن النادي عبر صفحته على فيس بوك.


وتابع حتحوت خلال برنامج «الماتش» على قناة صدى البلد « ستكون المرة الأولى التي ترد فيها إدارة الأهلي بشكل مباشر على آل الشيخ منذ اندلاع الأزمة بين الطرفين»، مشيرا إلى أنه من المتوقع أن يكون رد الأهلي حول قبول إدارته استقالة آل الشيخ والرئاسة الشرفية.

وكان آل الشيخ قد هاجم إدارة الأهلي عبر صفحته على فيس بوك قائلاً: "هو ما شاء الله لسه فايقين إن فيه هجوم وإساءة أنتو كالعادة تاخدوا اللقطة وتطلعوا أبطال قدام الجمهور وتلعبوا على نغمة إحنا اللي مشيناه، وكمان مش دي البطولة اللي لعبت فيها كده مباراة قبل كده وطلعت؟!، وهو أنت شاركت عشاني ولا عشان مصر وعشان الجايزة اللي بـ٨ مليون دولار؟".

وتابع آل الشيخ، "وبعدين لما عرفتوا إن اتحاد الكورة هيأجل الماتش وده حق مشروع لبيراميدز رحتوا عاملين بطولة ومنزلينها في بيانكم وكأنه مخرج ليكم؟، عشان ميبنش إن اتحاد الكورة أخذ القرار العادل! وكمان عاوز اسأل هو ماتشنا معاكم كان من غير جمهور الدور الأول، يبقى من حقنا الماتش التاني يبقى بدون جمهور وده الحق الطبيعي اللي لينا".

وأردف، "وأنا بسأل للمرة المليون وقدام الجمهور الآن، فين قرار قبول الاستقالة من الرياسة الشرفية؟! ومين اللي خايف يواجه ؟ أنا اللي طالبت إن الماتش يكون كأس وبنفس التاريخ واتنبح صوتي من ١٠ أيام بكده، ومين اللي عاوز يأجل ماتش الزمالك؟ بعدين أنا بستغرب، أخاف ليه وأنا فايز بـ٢، وجول من السعيد وجول من أوفر من السعيد؟ لاعب منتخب مصر اللي اتدفع قيمة ٣ مرات واللي بتحارب فيه واللي رميت بكل الذوق والمبادئ ورحت تشتكيه على الفيفا وعلى الأهلي السعودي اللي منه الأمير المرحوم عبدالله الفيصل الرئيس الفخري واللي فيه صالة باسمه في النادي!".


واختتم، "أنا فهمت الفيلم اللي كنت بتعمله بس فهمته للأسف متأخر، إن الهدف إحراق صورتي وكسب بطولة زايفة قدام الجمهورالله يرحمك يا صالح سليم".

التعليقات