أول حالة خلع بسبب PUBG :"مبقاش يخرج من البيت"

لم يعد إدمان الألعاب الإلكترونية خطرا يهدد الأطفال فقط، لكنه انتقل ليهدد الأسر المصرية أيضًا، بعد أن أقامت شابة عشرينية تدعى «نسرين. ع» تعمل مترجمة في إحدى الشركات، دعوى «خلع» حملت رقم 569/2018، ضد زوجها «أحمد. ف» مندوب مبيعات لشركة أدوية كبرى، بسبب إدمانه للعبة PUBG، التي وصفتها بأنها دمرت حياتهما الأسرية.

قصة حب بدأ بها الزوجين حياتهما منذ نحو 4 سنوات، تروي «نسرين»: «اتجوزنا عن حب بعد زمالة وصداقة في الشركة فترة حوالي سنة وبعدها اتخطبنا سنة كانت الحياة بينا طبيعية.. كان معتاد يلعب استميشن مع أصحابه بعد الشغل وده كان عامل بينا مشاكل في الخطوبة بسبب إهماله لي كتير ويفضل اللعب مع أصحابه عليّ.. بس كنت فاكراه هيتغير بعد الجواز عشان كدا استحملت».

سنوات أهدرتها الشابة العشرينية في محاولات للتغيير من سلوك زوجها: «من أول الجواز وهو بيقضي ساعات طويلة في لعب البلايستيشن كنت بمل وبتخنق منه بسبب غيابه عني كتير وكنت لسه عروسة يسيبني ويجري على أصحابه.. لكن حصل حمل وبدأت أتلهي في التعب وبعد كدا الولادة وابني في الأول كان بياخد مني وقت وفي المقابل جوزي مش مهتم بأي حاجة رقم واحد عنده اللعب وأصحابه ولو نكدت عليه وعملت أي حاجة تمعنه عنه يبقى زي المجنون ويكسر في البيت».

وتابعت: «من فترة بدأت لعبة PUBG وكان ساب الشغل بسبب مشاكل وخلافات وبقى قاعد في البيت مبيعملش أي حاجة إلا اللعبة ولما أكلمه يتهمني إني معنديش إحساس وإنه بيضيع وقته في اللعب عشان مكتئب وبقي يجيب أصحابه كمان يلعبوا عندي في البيت.. خلاص مبقتش قادرة أعيش كاني قاعدة في سايبر أو كافيه برجع من الشغل ألاقيهم عندي وشاي وقهوة وسجاير وريحة الشقة تقرف عشان كدا لجأت للخلع لأنه رفض الطلاق وسايب البيت بقاله أكتر من شهرين وطبعا مبيصرفش علي ولا على ابني».

 

التعليقات