3 شائعات حرص السيسي على نفيها في يوم الشهيد.. تعرف عليهم

حرص الرئيس عبدالفتاح السيسي، خلال كلمته بالندوة التثقيفية الثلاثين للقوات المسلحة بمركز المنارة الدولي للمؤتمرات، وذلك بمناسبة الاحتفال بيوم الشهيد، اليوم الأحد، على التحذير من الشائعات التي يتم تداولها وترويجها بين المواطنين.

وركز الرئيس السيسي، في حديثه على مجموعة من الشائعات والتي يأتي على رأسها الحملة القومية لتطعيم الأطفال ضمن مبادرة 100 مليون صحة، حيث حذر الرئيس، المصريين من الانسياق خلف الشائعات التي تستهدف هدم الدولة: "يا ترى مصدقيني ولا لأ؟.. معلش.. هوا أنتم مصدقيني ولا لأ؟!.. طيب هضحك عليكم ليه؟!.. هضيعكم ليه؟!.. مبحبكمش؟!.. يعني يقولولي في كلمة ليك ولا مفيش؟!.. قلت حسب النقاش ما يجيب علشان منعذبش الناس".

وأضاف السيسي: "لما يتقال مثلًا التطعيم اللي بيتم في حملة 100 مليون صحة ده هيإذي الناس وتطلع وسط الناس البسيطة، إحنا نقدر نعمل كده في نفسنا، أعمل كده في ولادي؟!.. إحنا عملنا الحملة دي لأجل نخفف على أهلنا.. كنت متألم من فيروس سي وموجوع لأي مصري بيتألم لأهله وناسه.. لقيت في فرصة نخفف عن كل مصري ونطمن كل مصري، ثم دخلنا على الأمراض التانية ونقول بالمرة السكر والضغط والسمنة أخبارها إيه".

وتابع الرئيس: "في قوائم الانتظار قلنا الناس اللي عايزة عملية جراحية اللي بقوا 11 نوع من الجراحات.. عايز أقول إن في خلال 6 أشهر.. عدد اللي انتهوا من قوائم الانتظار تجاوز الـ12 ألفًا، المستهدفون 10 مرات يعني أكثر من 100 ألف إنسان.. إحنا عايزين نخفف عن أهلنا ولا عايزين نضيعهم؟!.. إنسان عايز يركب قسطرة قلب أركبها ليه دلوقتي ولا أجله؟!".

كما تحدث الرئيس عبدالفتاح السيسي، عن الشائعات التي تتحدث عن حجم الإنفاقات فيما يتعلق بالمدن الجديدة: "البعض يقول إن الدولة أنفقت 200 مليار جنيه على البنية الأساسية بالعاصمة الإدارية الجديدة، طيب والمنصورة الجديدة، والإسماعيلية الجديدة، وشرق بورسعيد، والسويس الجديدة.. يا جماعة اللي بيطرح الطرح بالشكل ده قصده يؤلمك ويوجعك وينغص عليك عيشتك".

وأضاف السيسي: "لو بتصدقوا الحلفان؟!، والله والله والله.. كل ده مش معمول من موازنة الدولة"، مشيرًا إلى أن إنشاء هذه المدن الجديدة، جاء من خلال رفع قيمة الأراضي التي لم يكن لها قيمة كبيرة من قبل من خلال التطوير: "إحنا بنحول الأراضي اللي ملهاش قيمة، لأراضٍ ذات قيمة مرتفعة من خلال تطويرها، زي مثلا ما أنشأنا محورًا بمدينة أسيوط، لرفع قيمة الأراضي المحيطة، ونفس الكلام في المنصورة وأسيوط والمنيا، والعاصمة الإدارية الجديدة، طرحنا شققًا وفيلاتٍ ومن فلوسها عملنا البنية التحتية".

ورد الرئيس على ما يثار حول الاتهامات التي توجه للمجلس العسكري بقتل المصريين خلال أحداث الثورة، قائلًا: "الإنترنت قدم المجلس العسكري للمصريين على إنه قاتل وفاسد: قدمونا إننا قتلة وفسدة، حتى ساعة أحداث اقتحام الأمن الوطني، ظهرت شائعات إن الجيش هو اللي مرتبها، وخان الشرطة ودخل المتظاهرون مبنى الأمن الوطني لسرقة الوثائق وإهدار كرامة الشرطة، اتعلموا إزاي الدول بتسقط، عن طريق تكسير عناصر الحفاظ على الدولة واحدة واحدة".

التعليقات