الرئيس عبد الفتاح السيسى يؤكد بنينا ولسة هنبنى.. "أنا بعمل دولة جديدة"

أكد الرئيس خلال مشاركته بالجلسة الثانية ضمن فعاليات المؤتمر الوطني الثامن للشباب بمركز المنارة للمؤتمرات بعنوان "تأثير نشر الأكاذيب على الدولة في ضوء حروب الجيل الرابع"، أن الجدل المثار الذي انشغل به المصريون خلال الأسبوعين الماضيين، إنما يهدف إلى زعزعة الثقة بينه وبين المصريين، مؤكدًا أن الثقة التي بناها غالية جدًا، ولا يريد فقدها أو زعزعتها بينه وبين أبناء وطنه.
كما استنكر الرئيس السيسي انشغال المصريين، بما يقال عن قيادات الجيش منذ أسبوعين، مؤكدًا أن الجيش مؤسسة حساسة جدًا لأي سلوك غير منضبط خاصة لو كان من القيادات، معقبًا: "بقالنا أسبوعين ماعندناش غير موضوع واحد، يا نهار أبيض! إنتوا مش خايفين على جيشكوا، وضباطكوا الصغيرين إنهم يتهزوا، وإن قياداتهم يتقال عليهم مش كويسين"؟
وعلق الرئيس على الشائعات التي ترددت حول إرجاء دفن والدته لحين الانتهاء من افتتاح قناة السويس رغم وفاتها قبلها ببضعة أيام قائلًا: "لما يتقال إن حالة وفاة كانت موجودة في أحداث القناة ويتقال اتأجلت 3 أو 4 أيام لغاية لما نفتتح القناة، بقى الراجل ده يعمل في أهل بيته كده، نصدقه تاني"، مؤكدًا أن هذا لم يحدث: "والله هذا كذب وافتراء.. مكنش مفروض نتكلم في النقطة دي".
وأكد الرئيس، أن الأجهزة الأمنية كادت تقبل يده، حتى لا يتحدث في الجدال المثار، إلا أنه فضل الحديث: "كل ست كبيرة في السن بتدعيلي في البيت أسيبها إزاي محتارة.. تقول إيه الحكاية بتاعتك، أنت كده ولا كده، فعلًا الحاجات اللي اتقالت دي أنت عملهتا ولا معملتهاش، العلاقة بيني وبين الناس اتبنت على حالة معينة لو حد حب يضربها ده أخطر ما في الموضوع".
وقال الرئيس عبد الفتاح السيسي، إن مصر تبني في العاصمة الإدارية الجديدة، دولة تليق بمكانتها، موضحًا:"هعمل مدينة فنون وثقافة هي الأكبر في العالم، وهفتتح 14 مدينة جديدة خلال العام المقبل".
وعلق الرئيس على ما أثير بشأن إنشاء عدد من القصور الرئاسية، قائلًا: "قصور رئاسية، أنا عامل وهعمل، هي ليا؟ أنا بعمل دولة جديدة، بس مش ليا مفيش حاجة باسمي ده باسم مصر".
ولفت الرئيس، إلى أن هناك حرص على الأموال لأبعد حد، "هاسمعكم ما دام عايزين تسمعوا كلام من ده، لما روحت الرئاسة قالولي تحب تتغدى إيه، كل اللي بيتغدوا هنا على حساب البلد بالقانون، قولتلهم لا أنا ولا اللي في الرئاسة.. كل واحد يا كل على حسابه، قولت لأ".
وأكد الرئيس أن ما يثار من إساءة في حق مؤسسة الجيش ومؤسسة الرئاسة، أمر خطير ويشغله: "ده أمر شغلني، لأنكم بتهزوا علاقة كبيرة اتشكلت على مدى 7 سنوات".
كما أكد الرئيس أن كل من تابع الجدل المثار خلال الأيام الماضية، لهم حق معرفة الحقيقة، قائلًا: "مع إن العدد اللي بيتابع الموضوع ده بسيط من حقكم تعرفوا، كل أم مصدقاني وكل أب.. لأ ابنكم إن شاء الله شريف وأمين ومخلص".
وأضاف: "ده كلام والله ده مش رد على حد، ده تأكيد لمعاني وقيم معروفة عني من زمان أوي، الجيش يعرف عني كده لما تقولوله القائد الأعلى بتاعك كده ده كلام خطير".
وأشار الرئيس إلى ما يثار حول تلقيه هدايا قائلًا: "عايزين تسمعوا، هسمعكم، كل الهدايا اللي جاتلي أد الأرقام اللي اتقالت ألف مرة، معمول لها متحف اسمه متحف مقتنيات الرئيس".
لمزيد من التفاصيل اضغط هنا
وشدد الرئيس عبد الفتاح السيسي، على أنه ليس أكبر من المساءلة: "اللي بيني وبينكم، مش إن إنا أكبر من المساءلة، أو الرد على كلام متوجه ليا، الحقيقة أكبر مني ومن أي حد".
كما أختتم الرئيس السيسي: "لما روحت الرئاسة قالولي كل اللي هنا بيتغدى على حساب البلد.. قولتلهم لأ اللى هياكل ياكل على حسابه "

التعليقات