لغتنا «القبطية» الجميلة (2)

«اش» فى القبطية بمعنى مثل، و«كيفوتوس» بمعنى سفينة.. «بح»، أىْ اختفى.. لكن «بحبح» يعنى وسّع.. «بخ» فى القبطية عفريت، ولما أقول لك بخ، يعنى أخوفك وأصلها بيخ.. والمصريون يقولون «بَخّيت» فى وشه، أى خوّفته... «البعبع» مأخوذة من الكلمة القبطية «بوبو»، وهو اسم عفريت مصرى، استخدموه فى السحر والطلاسم ولتخويف الأطفال. وقد ذُكر فى كتاب الموتى أو كتاب الخروج إلى النهار تحت اسم «بابو» أو «بابا»، والبعض ينطقونها بعبع و«البعو». و«فوبو» فى اليونانى تعنى الرعب والخوف.. «بلبوص» أى عريان أصلها «بالبوس»، و«تاتا»، أىْ دوس وامشى.. وتوتة توتة، «توتة» تعنى نهاية، حلوة ولا ملتوتة؟ عندما تضحك وتقول «حع».. «حع» اعرف أنك تعود لأصلك، أصلها المصرى «هعى».. عاوز «تخمنى»، أىْ تغشنى، أصلها مصرى «يخم».. دح.. يا مطرة «رخى».. رخ أى ينزل، السح، والدح والامبو مصرية.. «السخام» بمعنى القذارة، جاية من شوخم أىْ الوحل، وساخم أو سوخم يعنى يغطى أو يطفح.. لو لزق حد تقول عليه «شبطة» وجاءت من «شابتى»، وتعنى القرين.. الواد «بيفط» أى يتنطط ومنها فطفطة التى جاءت من فطفط أى يقفز والقط يفط ويلعب وينط.. والواد «بيقوق» أى «يلكى» كلمة قبطية تعنى صغير البومة «قويقذ».. «لولو»، لما تحب تدلع بنت جميلة، لو لو، كلمة قبطية تعنى غندورة، صبية، لطيفة، وأضف لها «نانوس» وتعنى بالقبطية كثير الجمال وهى مركبة من «نا» بمعنى عظيم و«نوس»، أىْ لطيف... الرضيع بـ: نغنغ ونغجة أو أصلها نجنج بالقبطية أىْ يتململ.. و«نونو» أىْ «بيبى»، أصلها نونة وتعنى ضعيف أو صغير.. «ننه هو»، والهو يعنى الكف.. هيه صيحة الفرح مصدرها «هى» بنفس المعنى.. «شوبش»، المستخدمة فى الأفراح على الأقل الشعبية هى كلمة قبطية تعنى مائة هنا أى مائة فرح وكلمة مركبة من «شو» أى مائة ومقطع هيروغليفى «شت» أى سعادة وفرح.

ومن ألطف ما أورده الباشمهندس إرجاعه «يا ليل يا عين» إلى تفسير خاص به يقول لفظة «ليلى» وردت فى القبطية بمعنى انشراح، وورد فى أنشودة العذراء «ليلى أودى برتينوس» ومعناها افرحى أيتها العذراء، وهو ما يتسق والعين فيكون المعنى افرحى وابتهجى ليلى يا عينى. أصل كلمة بتاو، أى خبز، العيش البتاو، بات بمعنى رغيف وبعد سروح وريوم من كتاب الخروج للنهار نتأكد أنها كانت تنطق بنفس الطريقة.. السمك البسارية، والبصارة الفول المطبوخ هى بيسؤرو وبيس أى مطبوخ واورو أى فول والبلح الأخضر هو البلهول والزغلول كل شىء صغير لم ينضج وبن القهوة وبورى أى سمك البورى والترمس، والحالوم تعنى الجبنة وكلمة سميط أصلها ساميت وتعنى الطقيق والفريك جاى من فريك القبطية وتعنى المهشم ومنها مفروك، الفلافل والقادوسية والقلقاس وقوطة وكانى ومانى والكراملة والكراوية والكرنب واللفت والملوخيا والينسون، وحتى كلمة كنافة التى ظهرت مع العصر الفاطمى جاءت من «كى نى فيتين» القبطية. ثم خذ عندك فى لغة الصنايعية شاكوش واشيدة (عند المنجد) وهى المخدة الصغيرة التى يضعها المنجد بينه وبين معصمه.. الباسكور كلمة صعيدى أى السيخ الذى يحرك به العيش فى الفرن وهى كما هى فى القبطية، والقادوس أو الساقية وقدرة الفول والماجور والماشة والمشط والمنجل. واستغرب لما تعرف أن أباجورة أصلها باشورة ومفرش وزير وتوب وجبة وجلابية من كولوبيا القبطية وحلق أى قرط جاءت من هلكا القبطية وصندل وقميص وفلنة ليست من الكلمة الإنجليزى flannel ولكن فالونا اليونانى أى عباءة وفى المهن خذ: سايس وعتال وماشطة.. القفا كلمة مصرية قديمة والسحنة والمناهدة والكوع.. أن تعجبت وقلت «أبّاى» أو زعلت وقلت «ياباى» فاعلم أن الأصل يرد والسخن دح بالقبطية والوجع أح وإن اتوجعت وقلت «أخ» فاعرف أن «أخ» نداء الألم.. وادى على قد ما تقدر، وادى قبطية وزيها اشمعنى، والأملة الكلمة المؤنثة وكلمة أمة أى امب. واوعى لما تغضب تتحمق، تتحمق أى تغضب والشىء: يبوش أى يطرى والبربر من برباروى واخرج «بره» بره أى الخارج، والله «يبشبش» الطوبة بشبوش بالقبطى أى يدغدغ أو يفتت والبراد «يبقبق» أى يفور ولما تزهق ممكن تقول «بوريه» منكم وتعنى شقيرو، ومتلتلة، وكلمة جته ومجلجلى وحركرك.. ولو قلت يا خراشى فتعنى عزم، ويا خراشى ياللعزم، والخن هو الداخل بالقبطية، ودندن ودوس ودياولو والفجر يشأشأ والأكل يشيط وسوّحتنى أى أضعتنى والشبورة والشراقى يعنى قحط، والمثل بيقول لك بلد محدش يعرفك فيها امشى واتشنكح فيها، واتشنكح يعنى اضرب الأرض.

ولغتك القبطية الجميلة ما زالت حية.

 

التعليقات